WRV - tijdschriftartikel.
Om terug te
keren naar het verwijzend menu deze pagina afsluiten.
Een deel van het geheel ...
De
meesten onder u kennen bovenstaand zinnetje heel goed. Het komt uit het algemeen
geldend zoektochtreglement uitgegeven door de VRB (later VZV). Waar
sommigen (zowel deelnemers als inrichters) echter wel eens problemen mee
schijnen te hebben, is met de exacte interpretatie van datgene wat in
bovenstaande titel in de plaats van de puntjes moet komen te staan.
Hoe
het principe ‘een deel van het geheel...’ is ontstaan, kunnen we het beste
aantonen aan de hand van een voorbeeld:
Vraag:
Hoeveel dieren zijn hier afgebeeld op of aan of in de omgeving van het
huis met huisnummer “20”?
In de
omgeving van bedoeld huis kan men bijvoorbeeld een plaatje zien met “OPGEPAST
VOOR DE HOND” waarop een hond is afgebeeld, plus nog een schild van
West-Vlaanderen waarop een leeuw is afgebeeld. Nemen we nu ook aan dat als deurknop
de afbeelding van een leeuwenkop werd gebruikt en dat men eveneens een
leeuwenkop heeft afgebeeld als versiering voor de deurbel.
De hond
en de leeuw op het schild van West-Vlaanderen tellen zeker mee. Men kan zich nu
echter gaan afvragen of de twee LEEUWENKOPPEN ook als dieren mogen geteld
worden, vermits het eigenlijk maar om een deel van een dier gaat. Het lijkt ons
(en wellicht ook u) aannemelijk om dit inderdaad te doen. De kunstenaar had hier
immers heel duidelijk de bedoeling om met deze beide leeuwenkoppen het dier
‘leeuw’ te symboliseren. Het juiste antwoord op de gestelde vraag is hier
dan ook 4 .
Tot
hiertoe lijkt alles vrij logisch en we willen het ook graag zo houden! Voor alle
zekerheid heeft men dit principe toch vastgelegd in het algemeen reglement
waarvan hoger sprake. De letterlijke tekst van dit reglement:
.......
net als voor de herkenningspunten, ’n gedeelte van ’n geheel als dat geheel
mag worden geteld, vooropgesteld natuurlijk dat het zichtbare gedeelte zeer
duidelijk en zonder enige twijfel
het geheel SYMBOLISEERT.
Met de
opmerking ‘net als voor de herkenningspunten’ geeft men aan dat dit principe
zowel geldt voor de gestelde vragen als voor de herkenningspunten die in de
wegbeschrijving worden gebruikt.
Veronderstel
bijvoorbeeld dat zich bij een viersprong een bord bevindt met de vermelding van
de uren van de MISSEN in de gemeente waar u zich bevindt en dat op dit bord de
kerktoren is afgebeeld. Dan mag u bij deze viersprong volgende opdracht
uitvoeren:
15.
Bij kerk, viersprong R.
De kerktoren SYMBOLISEERT in dit geval eigenlijk de volledige kerk
zodat het gedeelte (de toren) als het geheel (de kerk) mag worden
beschouwd. Ook in dit geval is het principe heel duidelijk. Nochtans
vergeet men als deelnemer (of als inrichter) wel eens de
oorspronkelijke bedoeling van het reglement met als gevolg dat men
de pedalen kwijtraakt en de fantasie op hol slaat. De oorzaak
hiervan ligt in een FOUTIEVE INTERPRETATIE
van dit reglement. Gemakshalve wordt dit reglementspuntje in het
taalgebruik onder zoektochters wel eens als volgt AFGEKORT: ‘een deel van het
geheel telt voor het geheel’.
Aan de
hand van dit AFGEKORTE principe hebben we in het verleden ooit volgende FOUTIEVE
zaken horen beweren:
* een
afbeelding van een HAND is een PERSOON.
*
een afbeelding van een SCHELP is een DIER.
* een
afbeelding van een VISGRAAT is een VIS.
*
een afbeelding van een DOODSHOOFD is een persoon.
Kortom, u
kunt het zo gek of zelfs zo luguber niet bedenken of er zijn wel eens deelnemers
en zelfs inrichters geweest die dergelijke zaken durfden beweren.
De fout
die men hier maakt, is dat men de puntjes in de titel van dit artikel vervangt
door slechts een gedeelte van wat in het reglement staat. Als je beweert ‘een
deel van het geheel telt voor het geheel’
dan zijn bovenstaande beweringen natuurlijk waar... MAAR zo staat het
NIET in het reglement. Een belangrijk woord in dit reglementspunt is immers het
woord ‘SYMBOLISEERT’. Dit
betekent dat ‘een deel van het geheel’ maar telt voor het geheel als het
werkelijk de BEDOELING is met dit
deel een bepaald geheel voor te stellen. We moeten ons dus steeds volgende
vragen gaan stellen, vooraleer we een deel van het geheel gaan meetellen als het
geheel zelf:
* Wat wil
de persoon die een bepaald deel van een geheel afbeeldt, eigenlijk SYMBOLISEREN
? Wat is zijn BEDOELING ?
*
Is het DEEL hier wel BEDOELD als afbeelding van een groter GEHEEL of is het DEEL
hier bedoeld als GEHEEL op zich?
Wanneer
iemand de BEDOELING heeft om een persoon af te beelden, dan gaat hij deze
persoon ofwel volledig voorstellen ofwel alleen de bovenste helft van zijn
lichaam, ofwel alleen zijn hoofd. In de laatste twee gevallen is alleen een deel
van de persoon te zien maar toch is duidelijk dat de kunstenaar de BEDOELING had
om hier als GEHEEL ‘een persoon’ te SYMBOLISEREN.
Op een
tafereel (bijvoorbeeld van een kruisweg) zou het eventueel ook kunnen zijn dat
een persoon slechts gedeeltelijk zichtbaar is omdat er bijvoorbeeld een andere
persoon voor staat. Zo kunt u misschien alleen nog een arm zien uitsteken van
deze persoon of één van zijn benen. Bekijk nu even volgende vraag:
VRAAG:
Hoeveel personen zijn hier op deze statie van de kruisweg afgebeeld?
In dit
geval telt de persoon die zich achter een andere persoon bevindt ook mee, zelfs
al ziet u maar een heel klein stukje van zijn lichaam. De reden hiervoor is
opnieuw dat de kunstenaar hier duidelijk de BEDOELING had om als GEHEEL ‘een
persoon’ te SYMBOLISEREN’. Alleen staat deze persoon op het tafereel wat
verdoken opgesteld.
Veronderstel
nu echter dat u op een bepaalde plaats (bijvoorbeeld in de omgeving van een
zitbank) personen moet tellen en dat er zich op de plaats waar u moet zoeken een
verbodsbord bevindt waarop een hand staat afgebeeld die een sigaret vasthoudt.
VRAAG:
Hoeveel personen zijn hier afgebeeld in de omgeving van deze zitbank?
In dit
geval telt de afgebeelde hand ZEKER NIET mee als persoon. Een hand is wel een
deel van een persoon maar degene die dit verbodsbord bedacht had hier niet de
bedoeling om een persoon af te beelden maar alleen maar om door middel van een
duidelijk herkenbaar symbool aan te geven dat het op deze plaats verboden is om
te roken.
Wie echt
een mens wil symboliseren door middel van een losstaand lichaamsdeel tekent
minstens zijn HOOFD.
Wie
echt een dier wil symboliseren door middel van een losstaand lichaamsdeel tekent
hoogstwaarschijnlijk zijn KOP.
Een losstaande schelp is daarom ook nooit de afbeelding van een
dier. Sommige dieren wonen inderdaad in een schelp en misschien kan
men deze schelp zelfs gaan beschouwen als een deel van hun lichaam.
Maar als iemand ergens alleen maar een schelp afbeeldt, had hij
waarschijnlijk niet de BEDOELING
om daar een dier voor te stellen.
Opnieuw
is hier het feit dat een schelp een deel is van het geheel (schelpdier) niet
voldoende om de schelp als het geheel te gaan tellen. Men moet zich telkens
afvragen : had de persoon die de afbeelding maakte de BEDOELING om hier een dier
af te beelden of alleen maar een schelp op zich. In dit laatste geval is de
schelp ZELF het geheel en niet te beschouwen als een deel van een groter geheel.
Soms ziet
men op elektriciteitspalen of –cabines bordjes met het opschrift
“LEVENSGEVAAR”. Op een dergelijk bordje komt vaak de afbeelding voor van een
doodshoofd. Een doodshoofd is een DEEL van een persoon; het maakt immers deel
uit van het menselijk skelet. Maar wat is de BEDOELING van het afbeelden van een
doodshoofd op dergelijke bordjes? Heeft de maker een mens willen afbeelden en is
hij daar maar gedeeltelijk in geslaagd? Natuurlijk niet, het doodshoofd wordt
gewoon gebruikt als een symbool voor gevaar. Het is een op ZICHZELF staand
voorwerp dat u ook wel eens op medicijnflesjes aantreft om te wijzen op het feit
dat het hier niet om een ‘onschuldig’ geneesmiddel gaat. Het doodshoofd is
hier niet BEDOELD als deel van een geheel maar het is ZELF een GEHEEL, bekend
als internationaal symbool voor gevaar.
Ook
op kruisbeelden treft men soms een doodshoofd aan. Ook hier is dit doodshoofd
NIET BEDOELD als deel van een persoon maar als een symbool voor de dood of voor
de plaats waar Christus gekruisigd werd: Golgotha
betekent immers Schedelplaats. De
op sommige kruisbeelden aangebrachte schedel heeft dus als BEDOELING te
verwijzen naar die naam en niet naar een persoon.
Belangrijk
is dus steeds na te gaan wat de BEDOELING is van het afbeelden van een DEEL
vooraleer u het meetelt voor het GEHEEL!!!
|